Boekrecensie: De route naar €100.000 per jaar – Suzanne van Duijn

Suzanne van Duijn is auteur, blogger en businesscoach onder de naam VrijeMeid en runt daarnaast PR bedrijf Snappr met een compagnon. Ze werkte jaren lang als freelancer, zonder echt veel te verdienen. Ook ervaarde ze niet de vrijheid die ze als ZZP’er dacht te gaan hebben, en besloot het anders te gaan doen. In dit boek deelt ze haar lange reis van amper rondkomen tot een ton omzet per jaar. Dit bleek meer met persoonlijke groei en mindset te maken te hebben dan ze had verwacht.

Van uurtje-factuurtje naar een schaalbaar business model

Het boek begint met het dieptepunt waar Suzanne inzit in februari 2020. Na vier jaar te hebben gewerkt als freelancer moet ze rondkomen van een hongerloontje. Ze had namelijk besloten om een paar klanten op te zeggen om online producten te kunnen gaan bouwen. Nu begint haar buffer op te raken en is ze vooral gefrustreerd. Het laatste geld gebruikt ze voor het inhuren van een businesscoach.

Om inspiratie te halen uit succesvolle mensen, begon ze met het interviewen van (voornamelijk vrouwen) die een ton per jaar of meer verdienen. Hoe hebben zij dit voor elkaar gekregen? Welke lessen hebben zij geleerd? Wat zijn de overeenkomsten tussen deze ondernemers? Er komen meerdere interviews en lessen terug in het boek.

Fastforward naar het eind van het boek heeft ze de ton eind 2021 weten te halen. De reis naar een ton van Suzanne bleek ook een reis in zelfontwikkeling te zijn. Ze investeerde in verschillende coaches en bleek zichzelf meer tegen te houden dan gedacht.

Bron foto: Vrijemeid.nl

Review ‘De route naar €100.000 per jaar’

Het boek leest makkelijk. Dit boek is voor ZZP’ers maar ook zeker voor diegene die overweegt dit te worden, of interesse heeft in online geld verdienen met een schaalbaar business model. Suzanne wil laten zien dat dit voor iedereen haalbaar is, hoewel het niet vanzelf gaat. Na het lezen van dit boek heb ik meer vertrouwen in dat het haalbaar is, mits je jezelf goed leert kennen, door kan zetten, hulp vraagt en durft te investeren. Alle omzetten en winst van Suzanne worden gedeeld in het boek. Er worden hier en daar termen uitgelegd, maar dit is geen theoretisch boek over schaalbare verdienmodellen.

Ik vind dit boek heel inspirerend en interessant, vooral omdat ik nu op het punt sta waar Suzanne aan het begin van het boek stond. De stap maken naar een schaalbaar online business model, en het gebruiken van je buffer. Zij in plaats van freelancen, ik in plaats van in loondienst. Je buffer gebruiken en geloven dat het kan. Ze is eerlijk over de reis die ze gemaakt heeft, wat verder gaat dan ondernemen maar ook over de dingen die tegenvielen of zwaar waren. Naast haar reis naar een ton is het ook een persoonlijke ontwikkelingsreis. De les hierin is: om je inkomen te laten groeien, moet je eerst zelf groeien.

Nieuwsgierig geworden?

Meer lezen?

Boek recensie: Je bent zoals je denkt -Michael Pilarczyk