Boek recensie: Je bent zoals je denkt -Michael Pilarczyk

Toen ik las dat Michael Pilarczyk een nieuw boek had uitgebracht bestelde ik deze meteen, omdat ik groot fan ben van zijn eerdere boek ‘Master Your Mindset’. Het boek: ‘Je bent zoals je denkt’ bestaat uit twee vrije vertalingen van de klassiekers ‘As A Man Thinketh’ van James Allen en ‘The Science of Getting Rich’ van Wallace D. Wattles, met daarbij aanvullingen van Michael. Ik las dit boek van 172 bladzijdes in een paar dagen uit en deel hier mijn bevindingen met je.

‘Je bent zoals je denkt’ gaat grotendeels over de kracht van je gedachten; hoe deze je realiteit, succes en geluk creëren. Hoe jij rijk en gelukkig kunt worden. Daarnaast gaat een groot deel van het boek over de verbinding met de Bron. Dit zijn niet altijd makkelijke begrippen om te lezen en te begrijpen. Michael kan deze begrippen goed uitleggen door voorbeelden en vergelijkingen te gebruiken. Ik moet daarbij opmerken dat ik niet zeker weet wat zijn eigen aanvullingen zijn en wat uit de bestaande boeken komt, op de inleiding en het nawoord na. De schrijfstijl is zoals je van Michael gewend bent. Mooi en beeldend, vol met voorbeelden en vergelijkingen.

Hedendaagse vertaling
De vertaling van de klassiekers naar moderne tijd maakt de stof makkelijker om te lezen en te begrijpen. Hoewel ik de twee vertaalde boeken niet eerder gelezen had, heb ik wel andere klassiekers gelezen uit de jaren 90. As a Man Thinketh komt zelfs uit 1903. De voorbeelden zijn dan verouderd of het woordgebruik is moeilijker te lezen, zeker in het Engels. Een hedendaagse vertaling kan ik dan waarderen. Mocht je de twee gebruikte boeken al gelezen hebben, dan is de stof in ‘Je bent zoals je denkt’ niet nieuw voor jou. Ik geloof wel dat dit een boek is dat je meerdere keren kunt lezen omdat je er elke keer weer wat nieuws uithaalt.

De kracht van gedachten
Ik geloof absoluut dat met de juiste gedachten bijna alles mogelijk is. Dit boek is een echte reminder daaraan. Met mooie voorbeelden en quotes besef ik weer dat bijna alles afhangt van hoe je denkt.

Een doelgerichte gedachte die niet wordt belemmerd door angst transformeert tot creatieve energie. Wat je aandacht geeft, groeit. Waar je gedachten naar uitgaan daar maak je meer van.

Je bent zoals je denkt – Michael Pilarczyk

Het boek zette me zeker aan het denken. Hoe ik nóg meer verantwoordelijkheid kan nemen voor mijn eigen leven. Dat ík verantwoordelijk ben voor mijn succes; dit begint bij hoe ik denk en waar ik mijn energie op focus.

De Bron
In de theorie over de Bron en het universum ben ik zelf nog zoekende. Termen zoals de Bron, energie trillingen en het universum komen regelmatig voor in het boek. Ik begin me steeds meer te verdiepen in deze concepten, maar ik weet niet altijd wat ik er van vind. Aan de andere kant denk ik ook, waarom zou het niet zo zijn? Ik denk vaak dat wij met een Westerse achtergrond alles willen verklaren in wetenschappelijk onderzoek. Maar wat als niet alles te verklaren is? Je leest tegenwoordig steeds meer over visualiseren, manifesteren, energie, enzovoorts. Misschien moet ik gewoon besluiten dat het zo is.

Verwachtingen
Ik had erg hoge verwachtingen van ‘Je bent zoals je denkt’. Deze recensie is dan ook niet volledig objectief omdat ik het boek vergelijk met Michael’s andere boek ‘Master Your Mindset’. Maar, ‘Master Your Mindset’ en ‘Je bent zoals je denkt’ zijn andere typen boeken en daardoor eigenlijk niet te vergelijken. ‘Je bent zoals je denkt’ is echt meer een theoretisch boek. Wel had ik meer aanvullingen van Michael zelf verwacht, los van de inleiding en het nawoord. Ik verwacht dat de boekvertalingen dichtbij de teksten van originele auteurs gebleven zijn.

Hoe pas je het toe?
Wat ik miste in dit boek is een toepasbaar voorbeeld hóe iets te doen. Vooral het eerste gedeelte van ‘As a Man Thinketh’ las ik veel ‘je moet dit of dat’, zoals ‘je moet anders denken’. Maar hoe doe je dat dan? Ik vond het lastig om het bruggetje te maken van de tekst naar de informatie toepassen op mijn eigen gedachten en leven. Ik had graag nog een praktisch gedeelte in dit boek gezien, zoals in ‘Master your Mindset’. Daar stonden ook opdrachten en vragen om zelf uit te voeren.

Conclusie
‘Je bent zoals je denkt’ legt op een toegankelijke manier de theorie over de kracht van gedachten en de Bron uit aan de hand van mooie voorbeelden en vergelijkingen. Mocht je een beginner zijn op mindset gebied is dit naar mijn mening niet het meest toegankelijke boek. Dan kan ik ‘Master your Mindset’ echt aanraden. Wil je een stapje verder gaan is dit een mooi vervolg en ik zou het boek aanraden. Het is een theoretisch boek, waar je elke keer dat je het leest wel wat nieuws uithaalt. Mocht je ‘As A Man Thinketh’ en ‘The Science of Getting Rich’ al gelezen hebben denk ik niet dat het boek veel nieuwe informatie bevat. Maar, het mooie aan dit soort boeken is dat je ze meerdere keren kunt lezen en je er elke keer wel wat nieuws uit haalt.

Dit artikel bevat een affiliate link.

Meer lezen?

Boekrecensie: De route naar €100.000 per jaar – Suzanne van Duijn